Dette er et vinderprojekt fra en indbudt konkurrence med et meget konsekvent og overbevisende koncept: Inspiration til skolens struktur er hentet fra det omgivende landskab af skov og eng.
Projektbeskrivelse
De enkelte skolehuse fremstår som ‘træer’ i skoven med grove værksteder i stuen i direkte tilknytning til skovbunden.
På 1. sal er der plads til fordybelse og koncentration i nicher og kroge med udsyn til trækronerne.
Musikhus og eksperimentarium placeres som gæster på engen med plads til larm, aktivitet og store eksperimenter.
Denne helhed af natur, bygning, undervisning og miljøoptimeret materialevalg resulterede i et meget fint projekt, som først af alt sikrer gode omgivelser til læring og samvær for børn og personale.
Træ og europæisk skifer er naturmaterialer, der sammen med de begrønnede tage på bygningerne mellem skovens træer fastholder områdets biofaktor.
Regnvandet, ledes til en lokal regnvandssø ved sciencehuset og bruges som et aktivt element i undervisningen.
Overholdelse af kommunalkrav: Reduktion af CO2 udledning med 2 % pr. år og anvendelse af vedvarende energikilde
Organisering
Information om dette projekt er hentet fra Miljøstyrelsens bygningsark. Bygningsarkene er udarbejdet af en projektgruppe under ledelse af Teknologisk Institut for Miljøstyrelsen med midler fra MUDP. Bygningsarkene er projektgruppens bud på eksempler over danske byggerier med fokus på bæredygtighed. Kontaktperson for Miljøstyrelsen er Miljøteknologienheden (Signe Kromann-Rasmussen: sikro@mst.dk eller Helle Winther: hpe@mst.dk) og for Teknologisk Institut, Kasper Lynge Jensen (kalj@teknologisk.dk). Projektgruppen består af Teknologisk Institut, AplusB, Tæthus, Det Økologiske Råd, Bygherreforeningen og KommunikationsKompagniet.
Vurdering og beskrivelse af bæredygtighed
Vilhelmsro Skole er resultatet af en holistisk designproces med fokus på den sociale, miljømæssige og økonomiske bæredygtighed.
- Der er fokus på enkle materialevalg med facadebeklædning af træ og europæisk skifer
- Facadebeklædningen af skifer har meget lang levetid og kan genbruges direkte
- Der er ikke dokumenteret fokus på at minimere uønskede skadelige stoffer i fx fugematerialer
- Bygningerne opvarmes primært via et jordvarmeanlæg med varmepumpe til gulvvarme med supplerende luftvarme via sivelofter
- Jordvarmeanlægget kan i varme sommerperioder anvendes som gulv- og luftkøleanlæg
- Det balancerede ventilationsanlæg har varmegenvinding
- De fritliggende skolehuse forbindes af glasinddækkede uopvarmede gange – man må gerne opleve temperaturskift i løbet af skoledagen og dermed spare energi
- Der er etableret et solvarmeanlæg på multihallen, som leverer varme til omklædningsfaciliteter
- Opsamling af regnvand til lokal nedsivning via en regnvandssø sikrer tilførsel til grundvandsdepoterne
- Anlægsprisen er relativt lav især i forhold til kvaliteten
- Anlægget er smukt og i fin harmoni med omgivelserne
- Eksisterende naturindhold i området, som både består af skov og eng, er i høj grad bevaret og optimeret bl.a. ved anlæg af begrønnede tage og en regnvandssø
- Tilrettelagt i forhold til bløde trafikanter (cyklende børn) og med eget busstoppeste
- Indeklimaet er akustisk optimeret med integrerede løsninger
- Indeklimaklasse B, dvs. CO2-niveau på 900 ppm